Blog 5- 3 maanden Bali & vakantie!

22 november 2017 - Lovina, Indonesië

Hoi allemaal,
Daar ben ik weer met een nieuwe blog! De vorige is alweer een maand geleden zag ik dus het werd tijd. In deze maand heb ik ontzettend veel gedaan en gezien. Ik ga proberen de belangrijkste dingen te beschrijven.

Het werk bij Stepping Stones gaat goed. De afgelopen weken zijn we veel aan de slag geweest met schoolopdrachten. Hier liepen we wat mee achter maar nu lopen we mooi op schema 😊. Inmiddels hebben we per week 2 behandelgroepen. De ene groep is vooral gericht op kinderen met het Down-syndroom en kinderen die motorisch een beetje een vergelijkbaar niveau hebben. De andere groep bestaat uit de fysiek zwaarder gehandicapte kinderen zoals cerebrale parese. In beide groepen zitten nu 7 kinderen. Dit is eigenlijk meer dan we aankunnen. Maar he, we zijn in Bali en daar komt 9/10 keer niet iedereen opdagen. Er zijn al veel keren geweest dat er niemand was of maar 1 kind. En soms komt opeens wel iedereen. Daar is geen pijl op te trekken wat het voorbereiden moeilijk maakt. Zeker omdat de groepen nu eigenlijk ‘vol’ zitten en we of een nieuwe groep moeten starten (waar we eigenlijk geen capaciteit voor hebben) of misschien uiteindelijk wel nee moeten zeggen tegen kinderen. Moeilijke keuzes…
Het regenseizoen is (helaas) begonnen met als gevolg veel tropische regenbuien. Dit is vaak ook een reden dat kinderen niet komen. De meeste locals zijn blij dat het regenseizoen begonnen is omdat de ontzettende hitte nu uit de lucht is. Ik vind het maar niks ☹. Ik was bang dat ik het bruine kleurtje zou verliezen maar gelukkig schijnt het zonnetje nog veel.

CeremonieIn de afgelopen maand heb ik 2 heerlijke vakantieweken gehad. In de eerste week was het Galungan ( drie Balinese feestdagen). Een vriendin uit Ubud kwam langsCeremonieschaaltje en samen zijn we naar een ceremonie geweest. Erg leuk om een keer mee te maken. Zulke lieve mensen allemaal, ze willen je al hun eten laten proeven. Verder heb ik in die week mijn tweede cursusdag van mijn PADI duikbrevet gehad. Voor het eerst in de zee gedoken, super gave ervaring! Nog 1 dag te gaan en dan heb ik als het goed is mijn certificaat 😊.
Ik heb een cooking class gevolgd in Lovina. Hier leerden we 5 Balinese gerechten naar keuze maken. Een leuke ervaring en daarna mochten we ze zelf opeten, Cooking classheerlijk! Ik heb nu de recepten dus wil ze in Nederland zeker een keer gaan maken. Verder ben ik in mijn eerste vakantieweek veel naar het strand geweest en heb ik een tempel bezocht.

Eten cooking classTempel

Aan het einde van de eerste vakantieweek heb ik de vulkaan Batur beklommen! Een ontzettend gave ervaring met een prachtig uitzicht! We sliepen in een fijn guesthouse vlakbij de Batur dus we konden vanuit het guesthouse lopend Zonsopgang Baturbeginnen. Vroeg opstaan ( 3.30) en gaan! Het beklimmen zelf duurde niet zo lang, we hebben er ongeveer 2 uur over gedaan. Onze gids had goed de vaart erin zeg, pfoe. Boven hebben we de zonsopgang bekeken en hebben we lekker opgewarmd bij het stoom dat uit de vulkaan kwam. Na iets meer dan een uur boven te zijn geweest zijn we weer aan de Baturterugtocht begonnen. Hierbij had ik helaas weer veel last van mijn voet. Bij terugkomst in het guesthouse lekker ontbeten en toen kon de dag beginnen!

Dat weekend heb ik bij vrienden in Ubud geslapen omdat we maandag samen naar Gili Trawangan zouden gaan. Wat hadden we het koud op de heenweg op de  boot! Het weer was erg slecht waardoor we niet buiten konden zitten en binnen stond de airco keihard aan, brrr. Was blij toen we er waren. Wat een prachtig eiland en wat een relaxte sfeer. We zaten met zijn vieren in een superleuk hostel. De eerste dag hebben we lekker het eiland rondgefietst en zijn we ’s avonds op stap geweest. In het hostel was het al vroeg Snorkelen bootfeest, super leuk. De tweede dag organiseerde het hostel een snorkeltocht.
Hierbij gingen we snorkelen voor de kust van Gili Trawangan en Gili Air. Super gaaf! Strakblauwe zee waardoor je alles heel goed kon zien. Ik heb een schildpad van super dichtbij gezien! Daarna gingen we lunchen op Gili Air en weer terug naar Gili T. De volgende dag gingen we Gili Airmet een partyboot mee. De hele dag feest op een soort catamaran die van Gili naar Lombok voer. Onderweg maakte hij een paar stops waarin je van het dak mocht springen en kon zwemmen. Super gaaf! Toen was het ook wel weer mooi geweest op Gili en zijn we met zn drieën naar Lombok gegaan. Julie moest helaas alweer terug naar Bali. Wat een verschil tussen Bali en Lombok! Lombok is zo rustig maar heeft wel ontzettend Strand Kuta Lombokmooie plekken. Op zo’n moment voelt het echt bizar dat je de enige bent op die gave plek. Lekker met de scooter door de bergen gecrosst en verschillende stranden bezocht. ’s Avonds gingen we even een drankje doen in Lombok en toen kwamen we opeens 10 man uit ons hostel op Gili T. tegen. Super toevallig en gezellig haha!
De vakantie afgesloten in Senggigi in Lombok, vlakbij de haven. Heerlijk hotel met Zwembad Senggigizwembad waar we lekker konden relaxen. Tijdens de terugreis hadden we gelukkig heerlijk weer op de boot en hebben we zelfs dolfijnen gezien! Alleen het varen vind ik al heerlijk😊.

Na deze heerlijke vakantie begon afgelopen week het ‘harde’ werk weer :p. We proberen deze week de laatste vragenlijsten uit te delen zodat we volgende week kunnen beginnen met het verwerken.

Gister heeft de vulkaan Agung een kleine uitbarsting gehad. Hier heb ik gelukkig helemaal niks van gemerkt. Hopen dat het hierbij blijft.
Aankomend weekend ga ik gezellig stappen in Kuta met vriendinnen van hier, veel zin in!

Dit was het weer voor vandaag. Tot het volgende blog!

1. Margo:
    22 november 2017
    Mooi wat je allemaal mee maakt. En al bijna je certificaat duiken is dat hetzelfde als duikbrevet, dan is het heel snel. Leuk dat je hebt gesnorkeld op de gili eilanden, en een schildpad hebt gespot. Mooi hè wij hebben ze ook van dichtbij gezien. Je kon ze bijna aanraken. Fijn wat je allemaal betekent voor de gehandicapte kids. En ook leuk dat je na al dat werken vakantie hebt gehad . Nog ff en je fam komt op vakantie dat wordt echt fantastisch. Geniet nog volop en graag tot je volgende blog. Groetjes van ons
  2. Adrie voskamp:
    22 november 2017
    Nou fijn dat je het zo fijn hebt en naar de zin en dat het werk ook allemaal goed is. En met snorkelen gaat het ook goed vindt het fijn dat jijhet zo leuk hebt nou nog effe en dan komt de familie hè eindelijk nou Meis we horen weer van je vindt het heel leuk de blogs nou 💋💋💋💋van ons.henk en Adrie
  3. Angelique Appelo:
    23 november 2017
    Wat een leuk verhaal weer! Enne kunnen we die lekkere recepten ook een keer proeven als je terug bent?😉grtjs Angelique
  4. Ineke:
    23 november 2017
    Hoi Nicole
    Wat een prachtige ervaringen heb jij allemaal, in je werk met de kinderen en in je vrije tijd met al je vrienden en vriendinnen.
    Super gaaf dat je je duikbrevet haalt en een mooie vakantie hebt gehad in
    Gili en Lombok.
    Ik kom graag bij je eten aan je weer in Nederland bent !
  5. Jolanda Tacke:
    26 november 2017
    Was weer top om te lezen hoeveel waardevolle dingen jij meemaakt en wat jullie kunnen betekenen daar! Keigoed dat t duiken zo goed gaat...lijkt me super dat je zoveel extra kan ontdekken onder water.
    Lekker genieten en leuk dat je straks bezoek krijgt uit Holland en dan traditioneel voor ze kan koken:) veel plezier nog!