Blog 4- 2 maanden in Bali!!

24 oktober 2017

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met een nieuwe blog. Vandaag is het 24 oktober en dat betekent dat ik precies 2 maanden op Bali ben! Wat vliegt de tijd. Ik heb het nog steeds super goed naar min zin hier, de relaxte sfeer bevalt me ontzettend goed. Ondertussen ben ik een jaartje ouder geworden, 21! Wat klinkt dat oud. Ik kan me geen betere plek voorstellen om 21 te worden dan op Bali! Heerlijk op het strand gevierd.Radler strand

Bij Stepping Stones zijn we nog steeds lekker bezig. We zijn naar een vluchtelingenkamp voor de Mountain Augung geweest. Heftig om te zien, ontzettend veel mensen die in legertenten samen leven en alles achter hebben moeten laten. Dat greep wel aan. Het stonk heel erg, was blij dat ik een mondkapje bij me had. Op dit moment is er een radiostilte rond de Agung, ik hoor er dan ook niets over op dit moment.
Vluchtelingenkamp pos logisikTent vluchtelingenkampEten vliuchtelingenkamp
Verder hebben wij een poster en een folder gemaakt over klompvoeten. Dit om ervoor te zorgen dat meer mensen op de hoogte zijn van wat een klompvoet is enPoster klompvoet dat deze vroegtijdig herkend wordt bij kinderen. We zijn nog steeds bezig met het ronddelen van de vragenlijsten bij de verloskundigen. Dit kost veel tijd omdat de verloskundigen zich in alle dorpen bevinden, ook in de bergen. Hierdoor ben je soms een hele ochtend onderweg voor 1 vragenlijst. De behandelingen beginnen steeds meer vorm te krijgen. Het is erg leuk en dankbaar om te zien dat de kinderen vooruit gaan. We zijn veel op huisbezoek geweest en naar Posyandu’s geweest. Ik ben ook 1 keer mee geweest naar Denpasar Hoortestvoor een hoortest en in Lovina 1 dag hoortesten bijgewoond. Interessant. Toch even wennen om te communiceren met mensen die niks horen. Er zitten dan superveel mensen bij elkaar maar niemand praat haha. In de lunchpauze lekker het zwembad induiken, daar ben ik inmiddels ook al helemaal aan gewend 😊
Zwembad
In een weekend ben ik dolfijnen wezen spotten! Er was een groep van 20 Nederlandse studenten aangekomen. Ik ben 2 meisjes van die groep gezelligDolfijnen spotten samen naar de dolfijnen wezen kijken. Vroeg opstaan maar dat was het zeker waard. Wat een gave ervaring. Ik vond het erg moeilijk om ze op de foto te krijgen omdat ze net telkens weer onder water sprongen haha. Alleen het varen al vond ik heerlijk.

DolfijnenBoot

Ik ben begonnen met mijn PADI duikcursus. De eerste lesdag heb ik gehad. Hier heb ik veel uitleg gekregen en in het zwembad gedoken. Ondanks dat het alleen nog maar in het zwembad was vond ik het erg leuk om te doen. Super aardige instructeur. De volgende 2 lesdagen zijn bij Lovina Rif en bij het Menjagan eiland. Schijnt super mooi te zijn! 😊

In een weekend ben ik voor mijn visum naar Ubud geweest. Hier heb ik mijn Monkey Forestpaspoort afgegeven bij een kantoor dat mijn visum telkens gaat verlengen in Denpasar zodat ik niet steeds naar het zuiden hoef. In dit weekend zijn we meteenAapjes naar het Monkey Forest geweest. Erg leuk om te zien. Paar keer besprongen door de apen haha. Je moet goed op je spullen letten want ze maken zo je tas open of stelen je telefoon uit je hand. Gelukkig is dat niet gebeurt. Een groep meiden van de HAN zit in Ubud voor dezelfde minor als ons.Aap Gezellig bij hun langs geweest en een avondje uit geweest en wezen poolen. Ook samen naar het strand van Sanur geweest. Mooi strand, weer heel anders dan Lovina. Een stuk minder verkopers wat wel fijn is, daar wordt ik in Lovina echt gek van. Iedere stap die je zet is er wel iemand die vraagt of je transport nodig hebt of iets anders probeert te verkopen.

In de meeste weekenden ga ik lekker uit in Lovina. Veel locals ontmoet die je op straat steeds herkennen. Ze lijken hier allemaal zo op elkaar dat ik meestal niet meer weet wie het was of waar ik diegene van kende haha. Laatst een feestje gehad waar een bekende artiest uit Idols Indonesie kwam optreden. Hele happening, leuk feest.
Het eten bevalt nog steeds erg goed. Ik begin rijst steeds lekkerder te vinden.  Laatst met een groepje meiden wezen eten in een bergdorpje met een super mooi uitzicht. Je kon over een gedeelte van Bali en op de zee uitkijken.
Uitzicht Selat

Vandaag onze eerste officiële ceremonie bijgewoond. De dochter van een collega is Baby3 maanden geworden en daar hoort de 3 maanden ceremonie bij. Een grote ceremonie hier die 5 dagen duurt.  Wij zijn maar 1 dag geweest, vooral veel lekker eten en kijken en luisteren naar gebeden en gezang. Leuk om bij te wonen en natuurlijk in traditionele kleding!Traditionele balinese kleding

Ceremonie
Vanaf volgende week heb ik 2 weken vakantie. Ik ga dan verder met de duikcursus en naar Lombok en de Gili eilanden. Erg veel zin in!

Tot het volgende blog!

1. Sylvia Diekema:
    24 oktober 2017
    Wauw Nicole. Wat gaaf en herkenbaar weer. Mooi dat je wat kan betekenen daar. En fijn dat je ook vrije tijd hebt om alles te ontdekken. Geniet ervan. Gr Sylvia Diekema
  2. Jolanda Tacke:
    25 oktober 2017
    Je voelt je al echt hij is daar he..leuk dat je t zo naar je zin hebt! Wat erg dat klompvoeten zo veel voorkomen daar dat je er zelfs een poster van maakt! In die twee weken vakantie lekker duiken en andere eilanden bekijken? Geniet maar lekker ! Vraagje hoe is de ziekenhuis zorg daar geregeld wel te doen?
  3. Ineke:
    27 oktober 2017
    Wat een prachtige indrukwekkende ervaringen Nicole, zoals jij meemaakt bij de mensen thuis en in een vluchtelingenkamp! Gelukkig heb je genoeg leeftijdsgenoten om je heen en doen jullie veel leuke dingen. Fijne vakantie gewenst!